حس مربوط به ساختمان جسم یعنی بدن هست که ما ۵ حس درون و ۵ حس بیرونی داریم. انسان دارای هفتپیکر هست که با این ۱۰ حس در ارتباط هستند وقتی ما خواب هستیم، به نظر میآید که ما خوابیدهایم؛ ولی با چشم و حسهای بیرونی در عالم دیگر تصویر را ضبط میکنیم مثل اینکه الان به شما میگویم نوشابه کوکاکولا قوطی، شما این را تصور میکنید. تمام حیوانات هم دارای صور آشکار و صور پنهان هستند و انسانها نیز دارای صور آشکار و پنهان هستند. ممکن است انسانها آن چیزی که هستند را در ظاهر نشان ندهند؛ ولی در صور پنهان، قاتل زنجیرهای و دیوانه و روانی باشند که این یکی از مسائل پنهان مکر است.
کلمه مکر به معنای حیله یا نیرنگ و یا تزویر است. فریبدادن کسی به معنای این است که چارهاندیشی، برای ضررزدن به چیزی یا کسی در فکر داشته باشیم. مکر در قرآن بهعنوان تدبیر هم میآید که معنای آیه میگوید: شما مکر میکنید و خدا مکر میکند که اینجا مکر به معنی چارهاندیشی است. در قدیم پارچه را که میفروختند دو نوع بود پارچه پنبهای و پارچه پشمی که قیمت پشمیها گران بود؛ ولی پنبهای ارزش زیادی نداشت که پارچهفروش یا بزاز پارچه نخی را جلوی مشتری میگذاشت؛ ولی دستش را به ریش خود میگرفت و میگفت: به خدا پشم است پشم خالص است و این حیله و مکر بود و یا داستان زاغکی که قالب پنیری داشت و روباه آن را با حیله و مکر از چنگ زاغ در میآورد.
غیبتکردن هم یک نوع مکر است. آیکیو انسان معمولی ۱۰۰ است، تیزهوشان ۱۲۰ و نابغه ۱۴۰، آدم خنگ و کودن ۸۰ یا ۶۰ هست که وقتی انسان خشمگین میشود، تمام هوش آن تقسیم به ۳ میشود، یعنی اگر جزو تیزهوشان باشد، زمانی که عصبانی باشد، آیکیو آن فرد ۴۰ میشود و از خنگ هم پایینتر میآید. خیلی چیزها را حس میکنیم؛ ولی نمیتوانیم لمس کنیم مثل عزیزانی که فوت کردهاند و این مربوط به حسهای بیرونی ما است. بارها گفتهام نمیخواهد کسی از آن دنیا بیاید تا ما متوجه وجود دنیایی دیگر باشیم. ما هر شب خود به آن دنیا میرویم و روز برمیگردیم. خوابیدن یک نوع مرگ موقت است. در مرگ باید ارتباط با جسم، با بند نقرهای و سیمین قطع شود. زندگی بعد از مرگ هم ادامه همین زندگی در دنیا است و ما هر چیزی را که یاد گرفتهایم آنجا هم ادامه دارد. کابوسها پیشپردهای از جهنم است.
همیشه حیله با صورت زیبا جلو میآید و هیچ فسادی در دنیا انجام نمیگیرد مگر اینکه لباس تقوا به آن بپوشانیم. هیچچیز در دنیا نیست، مگر اینکه ابتدا در اندیشه باشد و این آغاز خلق است و بستگی به این دارد که ما چه چیزی بکاریم رطب یا حنظل؟ اندیشه هم کاشتن است اگر باد بکاریم طوفان درو میکنیم، اگر خشم بکاریم خشم درو میکنیم.
نویسنده: همسفر سمیه رهجو راهنما همسفر عفت (لژیون دوم)
ویرایش: همسفر سمیه
ویراستاری و ارسال: همسفر راضیه نگهبان سایت
همسفران نمایندگی عطار نیشابوری
- تعداد بازدید از این مطلب :
865